Sprženo nebo
(prestaro za odgovor)
Ana
2015-09-29 19:11:30 UTC
Pozdrav svima,

imam kompaktni Nikon fotić P600 i primjetila sam da mi kod dosta fotki nebo
ispada "sprženo" - npr. fotka slikana u gradu, zgrade su o.k kontrast no
nebo ispada jako loše pa me zanima s kojim sve postavkama se može to
izbjeći da izgleda prirodnije?

npr. na ovo sprženo nebo mislim;
http://tinypic.com/r/ohtyyf/8

hvala svim znalcima...
ToMo
2015-09-30 05:57:26 UTC
Post by Ana
[...]
U ovom slucaju ne mozes nis, aparat je ispravno odlucio eksponirati
donji dio kadra, zauzvrat je nebo takvom duzom ekspozicijom izgorilo.
Preveliki dinamicni raspon za fotic.
Ako bi htjela da i nebo bude ok, onda ili staviti gradualni ND filter na
aparat ili opalit dva puta sa stativa, jednom za nebo, jednom za grad,
pa u photoshopu blendat dvije fotke u jednu.
ToMo
Danijel Turina
2015-09-30 09:57:51 UTC
Post by ToMo
Post by Ana
[...]
Pročitao sam što ste sve do sad napisali i to je sve tako, osim što sam
se usput sjetio najjednostavnijeg rješenja: uzeti iPhone, uključiti HDR,
i on će zblendati podeksponiranu i preeksponiranu verziju i napraviti
nešto gdje zgrade nisu pretamne a nebo nije izgoreno. Manje jednostavno
i vjerojatno neizvedivo bez stativa je ručno snimiti podeksponiranu i
ovakvu "normalnu" (zapravo za barem jednu blendu preeksponiranu) verziju
i onda to zblendati u nekom softveru doma. Ja osobno koristim Photomatix.

Što se tiče kolor negativa, to da C41 ima neki opaki dinamički raspon je
zapravo istina samo ako koristiš Portra emulziju i ili sam radiš
printove ili skeniraš film. Onako kako sam ja nekad koristio negativ,
dakle koristiš Kodak Gold ili Fuji Superia film i razvijaš ga na 15x10
negdje u 1hr labu, stvar ima manji dinamički raspon od iPhonea.

Drugi razlog zašto stvar ima privid ogromnog dinamičkog raspona je
spomenuo Smiljko - budući da je u pitanju negativ, u originalu su mu
sjene svijetle a highlighti tamni, tako da zapravo njemu pregaraju
highlighti jednako kao slajdu, samo što zbog inverzije svijetlo/tamno
imaš dojam da ima beskrajnu količinu highlighta koji nikad ne pregore, a
ono što se tu stvarno dešava je ekvivalent toga da na digitalcu u obradi
vadiš duboke sjene. Slajd je pak nešto drugo, njemu nije problem to što
pregaraju highlighti, pregaraju kao svuda drugdje, nego to što emulzija
jako loše reagira na niske razine svjetla, tako da informacija u tamnim
tonovima jako brzo završava, a ono čega ima je loše kvalitete, tako da
treba izbjegavati podeksponiranje, a onda te pak čeka clippanje highlighta.

Toliko o filmu. Što se pak tiče usporedbe filma s današnjim digitalcima,
moje mišljenje je da današnji *mobiteli* proizvode snimke kakve sam ja
dobivao s kolor negativom, po pitanju kolor palete i dinamičkog raspona,
tako da uvoditi film u priču nema nekog smisla, nostalgija na stranu.
Tamo gdje kontrola ekspozicije i provjera histograma da vidiš da ti
highlighti nisu otišli neće pomoći, ne bi pomogao ni negativ. Znam da se
na ovoj grupi svi refleksno počnu smijat kad se spomenu foto mobiteli
ali pričam o ovakvim stvarima:
http://www.dpreview.com/galleries/6130661353/albums/smartphone

E sad, tko pažljivo gleda vidjet će da tu nema fotki s duljom
ekspozicijom i definiranim sjenama, vidjet će da nema klasičnih portreta
itd., dakle tehnologija je ograničena, ali moje mišljenje je da su
mobiteli danas na razini sposobnosti kakvu bi davao recimo Canonet s
Fuji Superia negativom procesiranim, skeniranim i obrađenim od strane
nekoga tko zna što radi.
http://www.danijel.org/
Boris Vuletic
2015-09-30 06:40:12 UTC
Post by Ana
[...]
Smanji ekspoziciju za 1.5-3 blende odnosno "EV" ili kako već to zove na
tom Nikončiću, ako ti ljudi i zgrade onda ispadnu pretamni možeš to još
popraviti praktički svakim programom za obradu slike.
Zapravo je normalno da kod ovakvih prizora dinamički raspon ispadne
prevelik da bi stao u jednu fotku pogotovo za "kompakte", osim ovih
savjeta koji smo ti dali ToMo i ja možeš još:
- slikati tako da ti je Sunce odnosno izvor svjetla iza leđa
- slikati po lijepom vremenu onda je manji kontrast neba i "scene"
- staviti polarizacijski filter (ako je to moguće na tvom fotiću)
pravilno okrenut će potamniti nebo i poljepšati oblake

Boris

P.S. objašnjavati da negativ film daje veći dinamički raspon uz manje
troškova i zezancije je pretpostavljam uzaludno na ovoj grupi...
Smiljko Rudan
2015-09-30 08:24:56 UTC
Post by Boris Vuletic
P.S. objašnjavati da negativ film daje veći dinamički raspon uz manje
troškova i zezancije je pretpostavljam uzaludno na ovoj grupi...
da li je baš tako?

iako se zaista čini da negativ može izdržati veliki dinamički raspon, to
nije tako iz dva razloga

prvo: negativ u sjenama nema nikakve šanse ... crno je zauvijek crno

drugo: negativ nikada ne može onako neugodno spržiti svijetle tonove jer
je riječ o analognoj tehnologiji. štoviše, ako se ne ide na skeniranje
negativa već izradu fotografija izravno klasičnim postupkom, onda i sam
postupak i papir svi guraju na stranu gdje sprženo izgleda sasvim ok

tako da je istina kako negativ uz daleko manje troškova i zezancije daje
naoko veći dinamički raspon.

nedostaje mi to
ToMo
2015-09-30 08:31:20 UTC
Post by Smiljko Rudan
Post by Boris Vuletic
[...]
Malo mi logicki slijed ovog teksta nije jasan. :)
ToMo
Smiljko Rudan
2015-09-30 09:11:27 UTC
Post by ToMo
Post by Smiljko Rudan
Post by Boris Vuletic
[...]
objektivno nema dinamički raspon, subjektivno ima :-)

valjda sam spetljao u objašnjenju
Smiljko Rudan
2015-09-30 08:21:24 UTC
Post by Ana
[...]
baš simpa fotkica :-)

inače, to je korektno eksponirano ... samo što je odluku o ekspoziciji
donio fotić

može se eksponirati i drugačije, ali onda to mora fotograf odlučiti

što napraviti?

ukoliko je na pikselima neba ostalo imalo informacije, onda se softverom
to može pokušati kompenzirati. svi imaju opciju korekcije svijetlih
tonova (highlights). pri tome može biti nekoliko problema: rezultat će
izgledati umjetno, boje će biti pogrešne, ipak će ostati neki dijelovi
sprženi itd.

dinamički raspon je zaguljena stvar ... nekad ga fali (tvoj slučaj), a
nekada ga je previše

mali fotić nije univerzalno rješenje ... jer da je, onda ja nebih imao
pet digitalaca, a i još mi ih nekoliko fali
Ana
2015-09-30 15:50:53 UTC
Post by Smiljko Rudan
baš simpa fotkica :-)
inače, to je korektno eksponirano ... samo što je odluku o ekspoziciji
donio fotić
ma baš sam ostala tužna dok sam prebacila fotke iz Beča na komp i skužila
da mi je veliki broj fotki preeksponiran. doduše, kod nekih sam i sama
kriva, jer se još nisam navikla na ekranski prikaz na samom Nikonu u odnosu
na stari dummy Canon (u kojem je trebalo malo preeksponirati fotku da na
kompu ispadne o.k)
Post by Smiljko Rudan
[...]
izgleda da se budem trebala malo više poigrati s postavkama pa da vidim ako
što pomogne... ironija je u tom da je tog prijepodneva u Beču bilo oblačno
(a nekad se govorilo da je oblačno vrijeme idealno za fotkanje, jer nema
tak velikog dinamičkog raspona), a kad ono, kod mene je na kraju ispalo da
su nešto bolje ispale fotke po sunčanom vremenu (jer je tam nebo bar bilo
plavo) nego ovakvo izgorjelo po oblačnom :(
Post by Smiljko Rudan
[...]
hm, da... znači nema baš idealnog jednostavnog rješenja... fotkanje
pre/pod/eksponirane verzije je zajebancija :) osim ak možda to ima
integrirano u sebi, moram pogledati...

thx svima na savjetima..
Smiljko Rudan
2015-10-01 07:13:06 UTC
Post by Ana
[...]
e ne, bijelo nebo je najgore što se tiče dinamičkog raspona

naime, plavo nebo je zapravo tamno nebo (pogledati na npr. crno bijelog
fotografiji) i onda je dinamički raspon manji

bijelo nebo je vrlo zaguljeno. probaj slikati drvece s bijelim nebom u
pozadini, nema šanse da ne bude sprženo

no, zato su boje najbolje i najtočnije kada je nebo bijelo pa opet ok :-)
thx svima na savjetima..
Danijel Turina
2015-09-30 10:06:15 UTC
Post by Ana
[...]
Uz sve prije napisano na tu temu, rekao bih da je tvoj glavni problem
aparat koji koristiš. Naime, ako je suditi po fotkama, elektronika u
aparatu namjerno preeksponira zato što "zna" koliko šuma i degradacije
taj mali senzor proizvodi u sjenama, tako da se drži desne strane
histograma i poprilično agresivno clippa highlighte. To je s moje strane
čisto nagađanje zato što nisam imao taj aparat u rukama, ali očigledno
je da svjetlomjer vuče prema desnoj strani histograma.

Na ovoj konkretnoj fotki, nebo je vjerojatno toliko "desno" da ga je
moguće izvući jedino HDRom ili ND4-grad pločicom, tako da ti neću
savjetovati nešto besmisleno na temu "stavi -2EV kompenzaciju
ekspozicije", zato što će rezultat biti dobar jedino za HDR-blendanje s
ovom fotkom koju si poslala. Ovakvu scenu bi se kao jednu ekspoziciju
moglo izvući samo s nekim SLRom s jako velikim dinamičkim rasponom, uz
obradu u Lightroomu ili nečemu sličnom. Paradoksalno, iPhone bi to u HDR
modu snimio bez problema, ali dupli paradoks je taj što današnji
mobiteli imaju sofisticiraniji engine za procesiranje fotki od
profesionalnih SLRova, u smislu koliko dobre rezultate su u stanju
proizvesti naprednim blendanjem i drugim vrstama "žvakanja" fotki.
http://www.danijel.org/
ToMo
2015-09-30 11:07:03 UTC
Post by Danijel Turina
Na ovoj konkretnoj fotki, nebo je vjerojatno toliko "desno" da ga je
moguće izvući jedino HDRom ili ND4-grad pločicom,
Iso sad vidjeti kakvo je to cudo. Naravno da ima auto hdr mode, koji
kombinira dvije razlicito eksponirane fotke automatski. Dakle, nije ko
iPhone 3, nego 2, ali svejedno, nek to ukljuci drugi put i bit ce puno
bolje, vjerojatno.
Stvarno bi bilo cudno da aparat iz 2014 nema takvo nesto kao opciju.
https://www.ephotozine.com/article/nikon-coolpix-p600-review-24417
ToMo
Danijel Turina
2015-09-30 14:06:04 UTC
Post by ToMo
Post by Danijel Turina
[...]
Ja nisam te stvari više pratio otkad su napravili Canon 5d, koji je ona
vrsta aparata koja je meni cijelo vrijeme trebala, a kad je tehnologija
došla do te točke izgubio sam interes za praćenje svih tih stvari, tako
da sam dosta površno pratio novosti. Uglavnom, glavna novost koju sam
vidio su backside-illuminated senzori, odnosno migracija najmodernijih
tehnoloških štoseva iz mobitela, gdje su se dešavali svi proboji, u
aparate s većim senzorima; najbolji primjer te migracije su Samsung NX-1
i Sony A-7 serija, što je logično budući da Samsung i Sony proizvode
prije svega mobitelske senzore i vladaju svom tehnologijom potrebnom za
izvlačenje najviše fotona iz najmanje površine silicija.
http://www.danijel.org/
fujiku
2015-11-22 17:15:20 UTC
Post by Danijel Turina
--
http://www.danijel.org/
Koliko je velik Svemir?

Konvencionalna teorija glasi da se Svemir proteže od femtometarskih
dimenzija na mikro skali do 13.8 milijardi svjetlosnih godina na makro
skali i da ga sačinjava stotinjak milijardi galaksija od kojih svaka
sadržava stotine milijuna zvijezda.

Toliko o osnovima astronomije. Najudaljenija vidljiva tocka u svemiru je
13.8 milijardi svjetlosnih godina. Po tome znamo da je promjer vidljivog
svemira najmanje 92 milijardi svjetlosnih godina.
Danijel Turina
2015-11-22 19:03:28 UTC
Post by fujiku
Post by Danijel Turina
--
[...]
:))
Shit me not. :)

Osim što je u pitanju jako kompresibilni informacijski prostor s jako
kratkim horizontom rendanja (sve što znamo o svemiru izvan sunčevog
sustava stane na prosječni mobitel), što bi dalo naslutiti da će naši
kompjutori unutar pedeset godina biti u stanju rendati stvari vrlo
slične vrste. Dakle ako pretpostavimo da je u pitanju virtualna
stvarnost, kompjutorska snaga potrebna za njeno generiranje nije toliko
veća od onoga što imamo danas da bi ju bilo teško zamisliti.

Ono što imamo danas izgleda ovako:

Da ti netko izbriše memoriju i ukopča u to, stvar bi bila potpuno
konzistentna stvarnost s konzistentnim setom zakonitosti.

Ako sad pretpostavimo da je ovo stvarnost nižeg reda kvalitete u odnosu
na "stvarni svijet" unutar kojeg se renda virtualna stvarnost, na onakav
način na koji naša fizička stvarnost ima veću informacijsku gustoću od
naših video igrica, za pretpostaviti je da su "fizikalni zakoni"
drugačije vrste i moguće je da ne postoje ograničenja poput problema
proboja dielektričnog sloja tranzistora kod minijaturizacije, tako da ne
vidim zašto "hardver" koji cijelu stvar emulira ne bi bio veličine
prstena na nečijoj ruci ili čega već.

Tako da je mogući odgovor na pitanje "ako drvo u šumi padne i nitko ga
ne čuje, je li proizvelo zvuk", odgovor je "ne, ako je izvan zadanog
rendering distancea".
http://www.danijel.org/
majstor
2015-10-02 10:53:21 UTC
Post by Ana
[...]
Trebas podeksponirati fotku, tj. mjeri svijetlo na nebu, a ne na zgradi
i tada ce ti nebo biti OK eksponirano, no sve dolje ce biti tamnije,
tamno ili cak pretamno.
Ako fotic ima opciju HDR onda je ukljuci i mirno drzi fotic.
Senzor na foticu nazalost ne radi kao ljudsko oko :-(